Miért fontos egy sportcsapat szempontjából az iskolakezdés? Az utánpótlás bázist nem csak a pályán kell növelni, fejleszteni hanem a lelátón is!
Sok esetben a lakhelyünk szerinti csapatnak szurkolunk vagy a rajongás apáról fiúra száll. A gyerekeknél sokszor egy példakép is eldöntheti, hogy kinek fog szurkolni, amelyik csapatban a kedvenc játékosa szerepel, az a klub lesz a favorit. A kutatások alapján általában 5-8 éves kor között eldől, hogy kinek fogunk drukkolni. Látunk egy hangulatos meccset, egy ügyes játékost vagy egy nagy győzelmet, és annyira megfog minket az élmény, hogy onnantól kezdve az adott csapat iránt érzett szerelmünk megingathatatlan.
Ezek alapján nem is kérdés, hogy egy jól felépített marketing stratégiában a gyerekek integrálása a lelátóra kiemelt helyen kell hogy szerepeljen. Ahhoz, hogy a szurkolói bázisunkat növelni tudjuk, meg kell vizsgálnunk a potenciális célcsoportokat. Az iskolás gyerekek, mint célcsoport „megnyerése” valószínűleg nem fog azonnal látható eredményeket hozni a statisztikáinkban, cserébe viszont hosszú távon megvan az a lehetőség, hogy erős elköteleződést tudjunk kialakítani bennük.
A szeptemberről gyakorlatilag minden iskolásnak a rémálom szó jut eszébe, vége a nyáriszünetnek, kezdődik a suli, ami szinte egybeesik a legtöbb sportág új idényének kezdetével. A nyári szünet a gyerekeknek a pihenésről, a klubok vezetőinek pedig a következő szezonra való felkészülésről szól. Ki kell alakítani a bajnokesélyes keretet, játékosok jönnek-mennek, edzőmeccseket kell lekötni. De az iskolakezdés előtti időszak nem csak szakmai , hanem márkaépítés és marketing téren is rejt fejlődési lehetőséet. Ebben az időszakban érdemes átgondolni, hogyan tudunk nyitni a a jövő generációja felé, hiszen – bár nem közvetlenül – a potenciális vásárlói kategóriába tartoznak már ők is.
Rengeteg eszköz áll rendelkezésre, hogy a legfiatalabb korosztályt megszólítsuk. A legtöbb klubnál általában bizonyos korig ingyenes a belépés a meccsekre, ami egy jó irány, de önmagában nem biztos, hogy működik, mivel ha pont vereséget szenved a csapatunk, akkor a gyerek negatív érzésekkel távozik a stadionból ami kihatással van az érzelmi elköteleződésére. Célszerű ezt megelőzni néhány aktivitással. Remek példa erre a Fradi Suli Program, ahol az egyesület sportolói minden héten felkeresnek egy iskolát, levetítik a klub rövid történelmi kampány filmjét, beszélgetnek, fotózkodnak a gyerekekkel, aláírásokat osztogatnak és egy kvízjáték keretein belül a klub színeit magukon viselő ajándékokkal lepik meg őket. Egy ilyen kezdeményezésnek köszönhetően már kialakul egy lényegi kapcsolat a klub és a gyerekek között. Ez pedig bizalom. Erre lehet aztán építeni egy mérkőzés alkalmával, ahol a családi szektor alatt gyermek programokkal várják a legkisebbeket, majd ennek tetőzése maga a meccs. Ez így összességében egy kiválóan felépített „route”, mivel a fő esemény előtt már van egy fajta érzelmi kötődés csapatuk irányába.
Körbenézve a top bajnokságok csapatai között, látható, hogy a gyerekekre mint célcsoportra nagyon komoly hangsúlyt fektetnek a legnagyobb klubok! A Bayern München például évek óta üzemelteti Kids Club névre hallgató programját. 0-13 éves korig fizetős (!) klubtagságit lehet kiváltani a gyerekek részére, aminek egy külön tematikájú aloldal a fő platformja. Aki regisztrál, ajándék üdvözlőcsomagot kap, továbbá minden gyereket felköszöntenek a születésnapján, 10% kedvezményre lesz jogosult a hivatalos ajándékboltban továbbá exkluzív rendezvényekre kap meghívást. A weboldalon gyerekeknek szóló cikkek, videók, blog található, sőt, külön hírlevélre is fel lehet iratkozni. További költségek ellenében akár a gyerek születésnapi zsúrját is megrendezhetik a szülők az Allianz Arénában! Nagyon erősen megjelennek a digitális tartalmak, amit a fiatalabb korosztály előszeretettel fogyaszt napi több órában és mivel a kommunikáció stílusa is a gyerekekre van szabva, így egyértelműen eljut az üzenet a címzetthez.
Rendkívül fontos, hogy szurkolói boltunk kínálatában szerepeljenek a gyerekeknek célzott termékek. Ahogy egy korábbi interjúban a sportmarketing.hu oldalán is említettük, bármilyen aktivitást is csinálunk, lényeges, hogy legyen mögötte egy kapcsolódó termékcsoport. Nem csak értékesítési szempontból, de reprezentációs célra is tökéletesek az iskolai kiegészítők, hiszen egy-egy esemény alkalmával valóban használható termékeket tudunk ajándékozni a gyerekeknek amivel erősítjük a klubhoz való kötődést. Például egy két oldalas órarend „filléres” beruházás, de a tanuló kezében biztos ott lesz egész évben és mindig a mi logónk, üzenetünk fog visszanézni rá ahányszor csak rápillant.
Ezért nagyon fontos időszak az iskolakezdés és hogy erre megfelelően felkészüljünk. A táska, tolltartó, vonalzó, hegyező, kulacs, gymbag, füzet, füzetcímke mind-mind olyan termék, ami kiváló reklámhordozó és elengedhetetlen részei a sulikezdésnek. Egy szülőnek ezekre mindenképp be kell ruháznia, miért ne adnánk meg a lehetőséget, hogy a gyereke a kedvenc csapatának logójával ellátott eszközökkel induljon iskolába, amivel talán azt is sikerül elérni, hogy kevésbé legyen rémálom az a szeptember!
Tapasztalataink azt mutatják, a trend erősen kezd abba az irányba változni, hogy már egyre többen igyekeznek július végén, vagy legkésőbb augusztus elején beszerezni a szükséges termékeket, így érdemes minél előbb felkészíteni sportklubunkat az iskolakezdésre.
Mi segítünk kidolgozni a marketing stratégiádat, javaslatot teszünk az iskolai termék kínálatra, továbbá levesszük a válladról a grafikai tervezés, gyártás, szállítás terhét is. Mi pályára tesszük a termékedet!
írjon nekünk és mi mielőbb elküldjük önnek a legjobb ajánlatainkat.
Temesvári Zoltán
Sport Merchandise Szakértő 2008 óta